Hey geluksvogel! Wat fijn dat je in 2019 leeft, want er is geen beter moment dan nu om een goed idee te hebben. Of je nou voor jezelf werkt of voor een grote multinational, je hebt altijd een idee of visie hoe je dingen wilt aanpakken. In de wereld van vandaag liggen tools binnen handbereik om ideeën te realiseren en uit te laten groeien tot een succes. Dit was de aftrap van het Facebook Accelerate-event. Twee dagen lang volgden we sessies waarin verteld werd over marketingstrategie, creatie, content, nieuwe producten en natuurlijk advertising. Zes take-aways van Facebook Accelerate 4.0.

Zero friction future-marketingstrategie

De eerste take-away is breder toepasbaar dan op Facebook en Instagram. Zero friction futuregaat over het verwijderen van frictie voor alle contactmomenten tussen je business en de (potentiële) klant. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen drie verschillende fases: discovery, purchase en post-purchase, waarbij alle drie de fases eigen frictiepunten hebben. Deze punten zijn logisch en niet vernieuwend, maar verdwijnen soms uit het gezichtsveld van een marketeer.

In de discovery-fase kun je bij frictie denken aan bijvoorbeeld het ontbreken van informatie over de winkelvoorraad of hele trage (mobiele) websites. Voor het laatstgenoemde probleem adviseert Facebook om een Instant Experience in te zetten, een schermvullende en interactieve ‘ervaring’ nadat iemand op een advertentie heeft geklikt. Hierin kun je je merk, producten of services visueel uitlichten. Deze inzet zorgt voor een naadloze ervaring tussen het gebruik van Facebook of Instagram en de bestemming van de advertentie, omdat de Instant Experience sneller geladen wordt.

“De meest pragmatische oplossing voor het verwijderen van frictie, is het zelf uitvoeren van alle stappen”

In de purchase-fase zijn frictiepunten bijvoorbeeld het wantrouwen van bepaalde betaalplatformen of het niet opslaan van gegevens bij een herhaalaankoop. Om de frictie bij vooraf ingevulde formulieren weg te halen, vult Facebook bij lead formulieren zo veel mogelijk vooraf in.

In de post-purchase-fase wordt een matig retourbeleid als frictiepunt beschouwd. Hierbij kun je denken aan het niet kunnen retourneren van een product in de winkel of een langzame afhandeling van geretourneerde producten.

De meest pragmatische oplossing voor het verwijderen van frictie, is het zelf uitvoeren van alle stappen die een (potentiële) klant moet doorlopen. Doe dit dan vooral ook op het apparaat dat het meest gebruikt wordt. Op deze manier ervaar je zelf eventuele fricties die jouw klanten ook tegenkomen. Natuurlijk kun je deze stappen ook uit laten voeren door mensen die het product, de service of dienst nog niet kennen, want zij zullen deze stappen anders doorlopen dan dat jij als marketeer zult doen.

Het hele artikel van Nienke Winter kun je hier lezen.