Tijdens de Google Marketing Platform Summit van afgelopen week in Dublin is kort teruggeblikt op de voorspellingen van 2018, maar ging de aandacht vooral uit naar de vraag “Hoe kunnen we zo efficiënt mogelijk werken en future-proof zijn?” Een verslag van beide dagen, onder het motto “Connect to Transform”.

Consument is nieuwsgierig en ongeduldig

Vanuit Pink Marketing waren we op 3 en 4 september in Dublin om te worden bijgepraat over de Google Marketing Platform (GMP)-producten. We zien dit jaar een explosie van complexiteit. Consumenten zijn nog steeds nieuwsgierig en veeleisend, maar ook ongeduldig. “Digitale marketing wordt moeilijker”, aldus GMP-director Mick Hodgins, host van de EMEA GMP Summit.

Het event vond plaats op het hoofdkantoor van Google, The Foundry, waarbij zo’n 300 man aanwezig waren. Dit keer met het thema ’Connect to Transform’. De EMEA GMP Summit richtte zich op het optimaal inzetten van de Google Marketing Platform-producten om hiermee efficiëntie te behalen, prestaties te maximaliseren en future-proof te zijn. Google stak het jaarlijks event dit jaar iets anders in, zonder vast programma voor iedereen maar mét de mogelijkheid om vooraf een voorkeur te geven voor een product. Bijvoorbeeld Display & Video 360 (DV360), Search Ads 360 (SA360) of Google Analytics 360 (GA360). Op basis hiervan heeft Google het programma ingericht met productgerelateerde sessies, ‘roundtables’ en ‘booths’.

De roundtable-momenten waren ingericht om gesprekken met Google-specialisten te kunnen voeren over DV360, SA360 of GA360. Tijdens de boothsessies kwamen deze onderwerpen ook weer aan bod, maar ging Google dieper in op onderwerpen als Beta’s, integraties, Ads Data Hub, cloud, privacy en regelgeving.

Dag 1: explosie van complexiteit

Het event werd afgetrapt door Mick Hodgins (Director GMP), host van het event. We blikten kort terug naar het event van 2018 met de gedeelde conclusie dat het digitale ecosysteem nog steeds aan het veranderen is. Volgens Google zien we ook dit jaar een explosie van complexiteit, zijn consumenten nog steeds nieuwsgierig en veeleisend, maar vooral ook ongeduldig. De verwachtingen van de consument worden steeds hoger, terwijl de privacy-regelgeving ook steeds strakker wordt. Daarnaast werkt wetgeving ook niet mee om de behoefte van de consument eenvoudig te kunnen vervullen.

Het hele artikel van Pinar Levent kun je hier lezen.