DPG Media: Gepersonaliseerde Content Marketing

DPG Media: Gepersonaliseerde Content Marketing

DPG MEDIA

Sinds 2016 heeft Pink Marketing een nauwe samenwerking met DPG Media en ondersteunt de mediagroep om de marketingstrategie van de afdeling Werving verder te digitaliseren. DPG Media is een van de grootste publishers van Nederland. Onder hun nieuwsmedia vallen drie grote landelijke krantentitels (Volkskrant, AD en Trouw) en 8 regionale titels (waaronder Het Parool, Brabants Dagblad en de Gelderlander). De afdeling Werving houdt zich bezig met het werven van abonnees van bovenstaande krantentitels. 

 

 

 

Door de jaren heen wordt de content van krantentitels in groeiende mate digitaal geconsumeerd. Een ontwikkeling die gepaard is gegaan met deze digitale verschuiving is het plaatsen van artikelen achter een paywall. Inmiddels is deze constructie algemeen bekend en wordt het door veel nieuwsmerken, ook internationaal, toegepast. Abonnementen kunnen digital-only aangeschaft worden waarbij volledige toegang tot de content wordt gegeven.

Voorheen lag de focus van de afdeling Werving op het verkopen van de papieren krant abonnement en het behouden van een abonnee richting het aflopen van dit abonnement. Dankzij de huidige digitale ontwikkelingen belangrijker geworden om de consument actief te houden tijdens het lopende abonnement dan achteraf. Het doel is dus om van passieve nieuwsconsumenten, actieve lezers/abonnees te maken, en content zal de basis vormen van deze strategie.

Een andere bijkomstigheid van de verschuiving naar digitaal is de enorme bron aan data die aangeboord kan worden. Tijdens het bezoeken van de nieuws websites- en apps geven consumenten verschillende signalen af die geïnterpreteerd kunnen worden. Denk aan bepaalde interesses rondom thema’s, het aantal gelezen artikelen, aankopen in het verleden en bepaalde acties zoals het downloaden van de app of het inschrijven voor de nieuwsbrief. Deze signalen worden ingezet om passende content te kunnen bieden aan potentiële abonnees.

Via de kanalen social advertising en display advertising wordt bovenstaande strategie ingezet. De artikelen op de nieuwsplatforms worden allemaal gescoord op basis van thema’s (politiek, sport, regio, etc) en verzameld in 1 advertentie. De lezersdata wordt door het intelligente management platform (CDP) van DPG Media gescoord op een vergelijkbare manier. Zo krijgt een consument op verschillende platforms een advertentie te zien met de headlines van artikelen, gebaseerd op onderstaande persoonlijke data: 

  • Nieuwsmerk
  • Abonneerstatus
  • Actueel nieuws
  • Interesse obv thema

 

De artikelen die getoond worden zijn allemaal aanklikbaar en leiden naar het juiste artikel op de website. Enkel wanneer een consument al meerdere artikelen heeft gelezen die zich achter de paywall bevinden zal deze tegen de betaalmuur aanlopen. 

De strategie zorgt vanzelfsprekend voor een flinke boost in verkeer vergeleken met de “plattere” uitingen waarin de prijs van een abonnement genoemd wordt. De manier van inzet is laagdrempeliger en persoonlijker, waardoor de engagement met het desbetreffende nieuwsmerk vergroot wordt. We zien dan ook dat de doorklikratio’s van deze banners stukken hoger zijn dan de originele inzet, maar ook hoger dan de gewoonlijke benchmarks voor social- en display advertising.

+150%
CTR Display
+300%
CTR Social