service-icon

Zo zet je Responsive Search Ads effectiever in

Eind 2018 introduceerde Google de Responsive Search Ad (RSA) als bèta. Een nieuwe stap, waarbij door middel van automation werk uit handen van Google Ads-gebruiker wordt gehaald. In de tussenliggende periode is Google druk bezig geweest met het verbeteren van deze functionaliteit. Onlangs zijn er weer nieuwe, handige features toegevoegd om de RSA nog effectiever in te zetten. 

Location Insertion

Customization van advertenties is een thema dat we steeds vaker zien terugkomen. Hiermee geef je mensen het gevoel dat de advertentie speciaal voor hen bedoeld is en verhoog je de relevantie. Dit leidt logischerwijs tot een hoger CTR en eventueel een lager CPC. Onlangs is er een feature toegevoegd aan de RSA’s waarbij de locatie van de gebruiker kan worden toegevoegd aan de advertentietekst. Er hoeft hier geen gebruik meer worden gemaakt van een feed en ad customizers, maar er kan eenvoudigweg gebruik worden gemaakt van de IF-functie. Zo kunnen advertenties nog makkelijker worden gepersonaliseerd. Op basis van de targeting-instellingen van de campagne waarin de advertentie wordt ingezet, kan het niveau van de locatie worden gekozen. Afhankelijk van je product of dienst is dit dus eenvoudig aan te passen.

Countdown timer

Naast de location insertion is er nog een andere nieuwe mogelijkheid toegevoegd; de countdown timer. Deze feature was al wel mogelijk in de expanded text ads, maar was nog niet uitgerold in de RSA’s. De countdown timer biedt de mogelijkheid om urgentie toe te voegen aan de advertentie. Ook dit zal zeker prestatiebevorderend werken voor je advertentie. Maar de grote vraag is wel hoe er door Google om wordt gegaan met een nieuwe kop of beschrijving met countdown timer. Vaak zien we dat het even kan duren voordat een nieuw item wordt vertoond. Omdat het geen zin heeft een countdown timer in te zetten die weken duurt (geen urgentie) is het wel van belang dat dat dit onderdeel wel direct wordt vertoond.

Cross campaign meten

Naast nieuwe mogelijkheden voor het inzetten van de advertenties, is er ook op het gebied van inzichten in de prestaties van de advertenties een next step gemaakt. Het is nu ook mogelijk om op accountniveau te kijken naar de kwaliteit van de ingezette koppen en beschrijvingen. Tot nu toe kon je deze resultaten alleen per advertentie bekijken. Deze nieuwe mogelijkheid zorgt ervoor dat je sneller inzicht kunt krijgen in de prestaties van de afzonderlijke items. Pas wel op dat je niet te snel conclusies gaat trekken, want het is zeer goed mogelijk dat een bepaald item van de advertentie voor de ene advertentiegroep niet goed werkt, maar voor een andere wel.

De toekomst

We zien dat Google druk bezig is met het toevoegen van nieuwe mogelijkheden en functionaliteiten aan de responsive search ads. Toch blijft het vaak nog een black box, waarbij je niet weet wat wel en wat niet werkt. Je hebt bijvoorbeeld heel veel data nodig voordat er een kwaliteitslabel aan een advertentie-item gehangen wordt en soms gebeurt dat zelfs helemaal niet. Ondanks dat er nog veel verbeterd moet worden aan de RSA’s zal dit waarschijnlijk toch de toekomst van de inzet van advertenties worden. De nieuwe mogelijkheden zijn in ieder geval een mooie stap naar een nog effectievere inzet!