service-icon

Uitfasering Third-Party Cookies binnen Chrome & Consent Mode V2

Nieuwe regelgeving dwingt grote veranderingen af in de wereld van online adverteren. Met de Digital Markets Act (DMA) die Google verplicht om strenger om te gaan met gebruikersprivacy, staan adverteerders voor een uitdaging: het uitfaseren van third-party cookies binnen Chrome. Maar geen paniek! Google heeft een oplossing: ‘Consent Mode V2’. Google vereist dat dit vanaf maart 2024 gehanteerd wordt. In dit artikel leggen we je uit wat dit betekent voor jou als adverteerder, en waarom het van belang is om dit zo snel mogelijk te implementeren.

Strengere regelgeving voor EU gebruikers

Door strengere regelgeving vanuit Digital Markets Act (DMA) wordt geëist dat Google beter omgaat met de privacy van gebruikers. Dit jaar moet Google dan ook het gebruik van de third-party cookies uitfaseren, waarmee ze begin 2024 begonnen zijn met 1% van alle Chrome gebruikers. Vanaf Q3 moet dit volledig zijn uitgefaseerd. Third-party cookies worden gebruikt voor het bijhouden van het surfgedrag van gebruikers over verschillende websites heen. Hierdoor kunnen adverteerders en advertentienetwerken gebruikersprofielen opbouwen en gericht advertenties tonen op basis van de interesses en het gedrag van de gebruiker. Het meest herkenbare hieraan zijn de gepersonaliseerde advertenties, wanneer je het kledingstuk dat je bekeken hebt op een website, terugziet in een banner op een andere website. Dit gebeurt vaak zonder dat hier, door de eindgebruiker, expliciete toestemming voor is gegeven en zo gegevens verzamelt voor advertentiedoeleinden. Om de impact hiervan te minimaliseren, heeft Google ook ‘Consent Mode v2’ geïntroduceerd.

Consent Mode v2

'Consent Mode v2' is een update van Google's Consent Mode, een tool binnen Google's advertentie-ecosysteem die adverteerders helpt om te voldoen aan de privacyregelgeving, zoals de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in de Europese Unie. Met Consent Mode kunnen adverteerders beter omgaan met het verkrijgen van toestemming van gebruikers voor het plaatsen en gebruiken van cookies voor advertentiedoeleinden. In essentie stelt Consent Mode v2 adverteerders in staat om op een meer flexibele en privacyvriendelijke manier om te gaan met het gebruik van cookies voor advertentiedoeleinden, terwijl ze nog steeds effectieve advertentiestrategieën kunnen implementeren die voldoen aan de geldende privacyregelgeving. 

Waarom is dit belangrijk?

  • Privacy van gebruikers waarborgen & waardevolle gegevens blijven verzamelen voor Google advertising producten, met name de doelgroep-lijsten en remarketing mogelijkheden.
  • V2 gebruikt machine learning om missende data te 'modelleren' en zo conversiedata nauwkeuriger te maken binnen Google’s (advertising) platformen (Google Ads, GA4, Display..).
  • Volledigheid van data voor algoritmes binnen Google Ads (smart bidding).

Onderstaande afbeelding geeft een geïllustreerd overzicht wat betreft de verschillen tussen de basis implementatie (consent mode v1)  en de geavanceerde implementatie (v2): 

 

Hoe implementeren?

Het gebruik van door Google gecertificeerde Consent Managment Platforms (CMP) is de meest gebruiksvriendelijke oplossing, bijvoorbeeld CookieBot. Deze partijen hebben naadloze koppelingen met Google Tag Manager waardoor het instellen ervan erg eenvoudig is. Tevens zijn de koppelingen van deze partijen altijd up-to-date. Mocht je zelf aan de slag willen met het implementeren ervan binnen een bestaande cookiebanner, dan heeft Google zelf uitleg hierover.

Server-side tagging

Naast het implementeren van Consent Mode v2, is het schakelen naar een server-side oplossing voor tag management een stap vooruit als het gaat om privacy, controle en volledigheid van data. Server-side tagging biedt voordelen ten opzichte van traditionele client-side tagging door betere privacy, beveiliging en prestaties te bieden. Het zorgt voor meer controle over gegevensstromen, is minder afhankelijk van browserbeperkingen en biedt flexibiliteit en schaalbaarheid. Dit maakt het een aantrekkelijke optie voor websitebeheerders en marketeers die op zoek zijn naar een betrouwbare en effectieve manier om tags en trackingcodes te beheren. Zo maak je van je huidige webbased, third-party oplossing, een volledige first-party ingerichte tracking oplossing. We zien dat er meer verkeer wordt toegekend aan de juiste kanalen, in plaats van het welbekende ‘not set’ binnen GA4. Server-side tagging is een betaalde oplossing en komt dus met maandelijkse kosten.

Aan de slag

Wil je meer weten over Consent Mode v2 en hoe het jouw advertentiestrategie kan verbeteren terwijl je voldoet aan privacyregelgeving? Neem nu contact met ons op en kom in actie! Laat ons je begeleiden bij het implementeren van deze update en ontdek hoe je jouw advertenties effectiever kunt maken terwijl je de privacy van je gebruikers beschermt.