service-icon

Met trots kijken we terug op onze eigen nieuwe jaarlijkse business boost: Ongezout’n!

Wie: Wijzelf, samen met de collega's van Pünktlich en Pexi

Wat: De eerste editie van Ongezout'n!

Waar: WesterLiefde + Westergasterras Amsterdam

Wanneer: 23 november 2023

Waarom: Om nog even voor het vallen van de winter op zowel zakelijk- als marketinggebied klanten en andere genodigden te inspireren, kennis te laten op doen en te netwerken.

Met hulp van: Tom Goodwin (All We Have Is Now), Jochem Hes (Naïf), Chef Erik (YouTube Mastermind & Editor), Arthur Umbgrove en Sterre Verschoor (De Speld)

 

De uitgebreide briefing

Omdat we zelf in het verleden al veel marketingfestivals hebben bijgewoond, wilden we het eens een keer anders doen. Beter en net íets meer dan hoe andere bureaus het organiseren. Want stiekem vonden we het merendeel van deze georganiseerde marketing- en business evenementen toch wel een beetje eentonig aan het worden, veelal met dezelfde gezichten ook. Wij wilden er net iets meer schwung aan geven en volgens ons is dat gelukt. Maar dat zei WC-Eend vroeger ook.

Onze eigen Boudewijn de Jong initieerde het idee met een interne email die de nu al legendarische woorden bavatte: ‘Zou heel graag (denk ergens in sept) een festival organiseren voor onze klanten/prospects. Handig om hier binnenkort een keer voor te gaan zitten? Idee is inhoudelijk programma en daarna een beetje chill. Goede combi van beide dus.’ En dat moest het worden.

Smaakt naar meer

Het werd meer, veel meer, want direct bij binnenkomst op het Westergasterras konden de genodigden ervaren wat er gebeurt als het beste van 020 en 050 wordt samengebracht. We hadden de volledige gevel van het Westergasterras onder handen genomen om de gasten een grootse entree te laten maken. Velours gordijnen, een guitig ontvangstcommitee, een verzorgde lunch op het verwarmde terras, een videowall voor de selfiegeneratie en dat alles afgeroomd met een volledig ingerichte pizzatruck die hielp om de eerste honger van de genodigden te stillen.

Van branded content naar een contentbrand

Na het schudden van de eerste handjes werd iedereen de prachtige zaal in begeleid om de eerste plenaire sessie te aanschouwen, ingeleid door onze nieuwe CEO Brego Keller. Op het podium presenteerde YouTube-guru Chef Erik zich met zijn zoon, Jelle, die de aanwezigen haarfijn uitlegden hoe authentieke content ontwikkeld kan worden die blijft boeien, bestemd voor zowel persoonlijke als zakelijke doeleinden.

Volgens de pizza-videomagister is dit mogelijk door te starten met een zogenoemde open loop, die gedicht moet worden terwijl de ‘packaging’ leidt tot een loop van nieuwsgierigheid. Het geheim om kijkers vast te houden is om de eerste loop binnen 10 seconden te dichten, afsluitend met een ‘maar’ die een nieuwe, of zelfs meerdere loops opent waar de kijker wederom antwoord op wil. Deze techniek van multi narrative storytelling kan vergeleken worden met die van de verschillende welbekende sitcoms. Het één leidt tot het andere, ofwel eerst het pizzadeeg, dan de tomatensaus, vervolgens de mozzarella, waarna het geheel de oven in gaat om zo branded content af te bakken tot een waar contentbrand. Een kind kan de was doen.

Naïf? Yes, we are!

De tweede spreker die het podium betrad was Jochem Hes van het B-corp (baby)verzorgingsmerk Naïf. Zijn betoog ging over ondernemen met impact. Met een open, eerlijk verhaal beschreef hij zijn queeste tot succes, inclusief de overwonnen missers. Zoals de ontwikkeling van een zonnebrandcrème die niet uit te smeren was en mensen achterliet met een witte waas op de huid. Volgens Hes is de missie van Naïf om ‘alle ouders te helpen goed voor hun kinderen te zorgen, zonder zorgen…’. Met de woorden ‘do good or go bankrupt’ maakte hij tevens duidelijk dat purposedriven organisaties nog steeds hoogtij kunnen vieren door een richting te hebben en eerder gemaakte fouten te erkennen. 

Mythes vs. realiteit

We wilden een kwalitatief hoog niveau van sprekers presenteren en daarom mocht de toonaangevende internationaal expert in trends en transformatie, Tom Goodwin, niet ontbreken. In niet mis te verstane woorden kraakte hij vier bestaande marketingmythes; Mensen zijn moeilijk te bereiken, Mensen zijn eindeloos druk, Merken zijn dood en Verandering is sneller dan ooit.

Dat hij goed voorbereid ten tonele kwam met maar liefst een 135 pagina’s tellende keynote mocht de pret niet drukken want het publiek bleef aan zijn lippen hangen. De voornaamste learnings die de door LinkedIn uitgeroepen #1 Voice in Marketing meegaf tijdens het afbreken van deze mythes gaven ook ons stof tot nadenken, want zoals Chef Erik ook al bewees, mensen zijn eenvoudiger te bereiken dan ooit, ze zijn slechts moeilijker te engagen. Daarnaast zijn mensen niet altijd druk, ze zijn enkel overweldigd door de hoeveelheid geboden merken en content. Goodwin gaf daarnaast aan dat merken nu juíst belangrijker zijn dan ooit, ware het wel als 'mini-memories'. Ook pareerde de Fortune 500-bedrijvenadviseur nog dat verandering sneller is dan ooit. Hij gaf aan dat het nu de spanning is tussen mogelijkheden en realiteit die toeneemt.

Scherp als De Speld

Als afsluiter van de plenaire sessie was het niemand minder dan het satirische nieuwsmerk De Speld dat acte de présence gaf. Arthur Umbgrove en Sterre Verschoor nam het publiek een ‘real life enquête' af om ze vervolgens een ‘vaste prik voor betrouwbaar nieuws’ mee te geven. Ze namen de wakker Avant Garde ludiek op de hak en opperden daarbij dat de herinvoering van lijfstraffen wellicht niet eens zo’n slecht idee zou zijn. Onze gasten stemden hier met een minimale meerderheid gelukkig net niet mee in.

Daarentegen kreeg de bekendmaking van de lancering van het nieuwe social mediamerk, Kindvergelijken.nl, wel veel positieve bijval. We sloten af met de uitreiking van de prestigieuze Gouden Tapir-award, die uitgereikt werd aan onze eigen Boudewijn de Jong. Hierna mocht het publiek weer terug naar ‘fabrieksinstellingen’ om aan de borrel en de bitterballen te beginnen.