service-icon

‘Black Friday? Lekker links laten liggen’

 

“Het is altijd onrustig in deze periode, maar Black Friday zou ik lekker links laten liggen”. Webwinkels missen er niets aan. Het is veel drukte om weinig marge, vindt Boudewijn de Jong van marketingbureau Pink Marketing.

 

De Jong raadt zijn klanten steeds vaker af mee te doen aan de heisa rondom Black Friday. Qua promotie is er ook niet veel meer nodig. De Nederlandse consument weet al wat hij eind november kan verwachten. “Als je van restpartijen af wilt, dan is het een prima periode.”

 

“Voor hele grote winkels kan het wel interessant zijn om bepaalde aanbiedingen te laden. Voor kleinere hoeft dat niet echt. Mensen komen toch wel naar je winkel in de hoop dat ze kortingen vinden.” Grote paid campagnes op bijvoorbeeld Facebook en Google zijn vooral heel duur in het laatste kwartaal. Dat kan voor kleinere winkels niet uit. E-mailmarketing is voor hen in deze periode een effectief, snel inzetbaar en betaalbaar middel.

De Groningse ondernemer van Pink Marketing: “De advertentietarieven liggen bovendien nog wat hoger omdat nu ook het WK Voetbal plaatsvindt. Adverteren rondom Black Friday is per definitie duurder dan anders. Dat gaat ten koste van de marge én er staat een recessie voor de deur. We zien dat budgetten slinken van kwartaal op kwartaal.”

 

Tim van der Bilt van bureau Maze One, gespecialiseerd in marketing op bol.com en Amazon, ziet een zelfde beeld. “Vorig jaar zaten we nog in de coronapiek. Dit jaar is het een stuk minder druk. Bedrijven hebben meer voorraad en minder vraag dan in het vierde kwartaal van 2021. We zien dat er harder gepusht wordt op sales. Waarom? Rondom corona zijn veel extra aankopen gedaan en door inflatie gaat de koopkracht nu achteruit. Daar komt bij dat merken met volle magazijnen zitten en spullen op de plank kosten nu eenmaal geld.”

 

(Boogert, 2022)

Black Friday